نفس تازه

تفسیر نشانه ها

نفس تازه

تفسیر نشانه ها

نفس تازه

چشمه سار قرآن

سه شنبه, ۲۲ دی ۱۳۹۴، ۱۱:۲۱ ب.ظ

یکی دیگر از آیاتی که بر امام عصر تطبیق داده شده ، آیه 30 سوره ملک است .قبل از مطرح کردن آیه  بیاید با هم یک کمی درباره اهمیت آب و کسی که آن را مفت ومجانی برای ما فرستاده فکر کنیم  شاید سرچشمه آن در دلمان هم جوشش کنه و یک طراواتی به زندگیمون بده .اما آیه
  (قُلْ أَ رَأَیْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ ماؤُکُمْ غَوْراً فَمَنْ یَأْتِیکُمْ بِماءٍ مَعِینٍ).مفسران گفته اند که کلمه" غور" به معناى فرو رفتن آب در زمین ،و کلمه" معین" به معناى آب جارى در روى زمین است. و معناى آیه اینه که خداوند صمیمانه به پیامبرش میگه تو به این مردم بگو که: به من خبر دهید اگر آب مورد نیاز شما به زمین فرو رود، و روى زمین آبى نماند، چه کسى در روى زمین برایتان آب جارى می سازد؟ یک پرسش معنا دار!!!

یعنی اگر آب در زمین فرو برود و به شکل چشمه و قنات و چاه عمیق و نیمه عمیق قابل دسترس نباشه چه کسی غیرخدا را می شناسید که آب جاری را برای شما مهیا کنه. فرو رفتن آب در زمین اشاره به غیبت حضرت است و ماء معین که همان چشمه ی جوشان است اشاره به ظهور حضرت می باشد.
تشبیه بسیار زیباییه زیرا حیات همه ی موجودات از آبه و سه چهارم بدن انسان از آب تشکیل شده  و آفرینش انسان نیز از آب است﴿وَ جَعَلْنا مِنَ الْماءِ کُلَّ شَیْ‌ءٍ حَی‌﴾. همان گونه که انسان تا این حد به آب نیاز داره، به ظهور حضرت نیازمنده .
1ین آب‌ها الآن حدود پنج متر، یا بیست متر, کمتر و بیشتر از زمین فاصله دارن و با کَند و کاو مشکل ما را حل می کنند ، اگر خداوند دو ـ سه هزار متر اینها را پایینتر ببره، آن وقت کل منطقه ما ویرانه میشه.در نتیجه  چاه و قنات و چشمه  و...همه بی خاصیت می شوند   ولی خدا  با این همه ناشکری ما را دوست داره ! وآب مورد نیازمون و می فرسته شاید هم انتظار شکر گزاری رو از ما داشته باشه.

 روایت این آیه ولی عصر (عج) را به آب جاری تشبیه کرده  که سرچشمه ی حیات است.
1-- ولی عصر (عج) مایه ی حیات است یعنی  که ایشان مجری عدالت است. ظلم و ستم موجب خرابی و نابودی و کشتار و گرفتاری و فساد می شود
2-آب جاری هم خودش پاکه و هم پاک کننده است ، ولی عصر عج هم پاک (آیه تطهیر ) و هم اگر کسی در معرض قطرات چشمه زلال  آن حضرت بیفته  پاک و خالص می کنه .


اما روایت :از امام باقر ع در تفسیر این آیه مى‏ خوانیم:
" نزلت فى الامام القائم (ع) یقول ان اصبح امامکم غائبا عنکم، لا تدرون این هو؟ فمن یاتیکم بامام ظاهر یاتیکم باخبار السماوات و الارض، و حلال اللَّه و حرامه، ثم قال: و اللَّه ما جاء تاویل هذه الایة، و لا بد أن یجی‏ء تاویلها.
" این آیه در باره امامى نازل شده  که قیام به عدل الهى مى‏ کند (حضرت مهدى) مى‏ وید: اگر امام شما پنهان گردد، و نمى‏ دانید کجاست؟
چه کسى براى شما امامى مى‏ فرستد که اخبار آسمانها و زمین، و حلال و حرام خدا را براى شما شرح دهد".
سپس فرمود:" به خدا سوگند تاویل این آیه نیامد و سرانجام خواهد آمد" «نور الثقلین" جلد 5 صفحه 387».
امام حسن عسکری علیه السلام یک بشارت به منتظران میدهد ومی فرماید: به زودی چشمه ی آب حیات برای آنها منفجر شده و از زمین بیرون می آید و این بعد از شعله ی های آتش آنها را احاطه کرده است (این اشاره به ظهور امام زمان عج است) و این قبل از روز قیامت اتفاق می افتد.بحار ج75، ص378،

روایات در این زمینه فراوانه همه از باب" تطبیق" اند، و به تعبیر دیگر ظاهر آیه مربوط به آب جارى که مایه حیات موجودات زنده است، و باطن آیه مربوط به وجود امام و علم و عدالت و.. او است که آن نیز مایه حیات جامعه انسانى است.
آیات قرآن معانى متعدد، و ظاهر و باطن دارد،  پى بردن به بطون آیات جز براى پیامبر و امام معصوم ممکن نیست و هیچکس حق ندارد

منتظران وقت انتظار رو به پایان است دستها به دعا ...یا علی



اب


درباره ماء معین .....

























 














بحار الانوار، علامه مجلسی، ج75، ص378، ط بیروت.




  • امرالله بیرانوند

ماءمعین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی