هر کجا باشی
یکی از آیاتی که بر ظهور ولی عصر دلالت دارد آیه شریفه 148 بقره است .
(ْاینَ ما تَکُونُوا یَأْتِ بِکُمُ اللَّهُ جَمِیعاً هر جا باشید خداوند همه شما را حاضر خواهد کرد)
هرچند این آیه اشاره دارد به آن دادگاه بزرگ رستاخیز که صحنه نهایى پاداش و کیفراعمال انسانهاست،تا عده ای خیال نکنند کار خداوند پوچ و بی هدف است که عده اى مشغول انجام بهترین کارها باشند و گروهى دیگر جز گناه و دردسر برای خلق ، گویا کار دیگری ندارند، و سرانجام با هم یکسان باشند و حساب و کتاب و جزائى در کار نباشد.و مهمتر اینکه شاید برای عده ای هم تعجب آور باشد که چطور ممکنه خداوند ذرات خاک و پراکنده انسانها را هر جا که باشد یکجا جمع آورى می کنه ؟ خداوند بلافاصله مى گوید:" و خداوند بر هر کارى قدرت دارد" (َّ اللَّهَ عَلى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ)
به همین سادگی است هنگام ظهور امام زمان عج که یاران آن حضرت را در هرکجای عالم باشند جمع می کند وقیام را شکل می دهد.
از جمله در کتاب" روضه کافى" از" امام باقر" ع مى خوانیم که بعد از ذکر این جمله فرمود:
یعنى اصحاب القائم، الثلاثمائة و البضعة عشر رجلا، هم و اللَّه الامة المعدودة، قال یجتمعون و اللَّه فى ساعة واحدة قزع کقزع الخریف:
" منظور اصحاب امام قائم ع که سیصد و سیزده نفرند، به خدا سوگند منظور از" امة معدودة" آنها هستند، به خدا سوگند در یک ساعت همگى جمع مىشوند همچون پارههاى ابر پائیزى که بر اثر تند باد، جمع و متراکم مىگردد"! «1».
از امام" على بن موسى" الرضا ع نیز نقل شده:
و ذلک و اللَّه ان لو قام قائمنا یجمع اللَّه الیه جمیع شیعتنا من جمیع البلدان
: به خدا سوگند هنگامى که مهدى ع قیام کند تمام پیروان ما را از تمام شهرها گرد او جمع مى کند «2».
بدون شک این تفسیر از مفاهیم" بطون" آیه است، چرا که مىدانیم طبق روایات، آیات قرآن گاه معانى متعددى دارد که یک معنى ظاهر و همگانى عمومى است، و دیگرى معنى درونى و به اصطلاح بطن آیه است، که جز پیامبر ص و امامان ع و کسانى که خدا بخواهد، از آن آگاه نیستند
(1) نور الثقلین جلد 1 صفحه 139.
(2) مجمع البیان ذیل آیه مورد بحث.
- ۹۴/۱۰/۲۰