نفس تازه

تفسیر نشانه ها

نفس تازه

تفسیر نشانه ها

نفس تازه

۳ مطلب در اسفند ۱۳۹۴ ثبت شده است

یکی از مشهورترین آیات قرآن در موضوع امام زمان عج که سر زبان ها ست و

آن حضرت پس از ولادت بر روی دست پدر بزرگوارش و نیز در هفتمین روز ولادتش

قرائت فرمودند، آیه ی ششم سوره قصص است :

«و نرید أن نمن على الذین استضعفوا فى الأرض و نجعلهم أئمّة و نجعلهم الوارثین»

اراده ما بر این است که بر ستمدیدگان نعمت بخشیم و آنان را پیشوایان و وارثان روى زمین قرار دهیم.

در تفسر این آیه ، از امام علی علیه السلام نقل شده است :

«مستضعفین در آیه ، آل محمد صلی الله علیه و اله اند که خداوند مهدی ایشان را پس از (گذشت دوران)

سختی و مشقت آنها ، بر می انگیزد پس او آنها را عزت می دهد و دشمن آنها را ذلیل و خوار می سازد»1

مفضل از امام صادق علیه السلام  معنی ایه شریفه رامی پرسد ؟ امام فرمود:

«یعنی شما امامان بعد از منید که ستم می بینید . به درستی که خداوند فرمود:

و نرید ان نمن ....این ایه تا قیامت در خاندان ما جریان دارد»2

مستضعف با ضعیف تفاوت دارد . ضعیف یعنی ناتوان و مستضعف یعنی ضعیف شمرده ،

اهل بیت ناتوان نبوده و نیستنند ولی حکام جور با ترفندهای گوناگون مردم را از اهل بیت

دور ، حق مسلم انان را غصب کردند. خداوند با صراحت بشارت و امید می دهد که روزی

پرونده این همه ظلم و حق کشی گرفته می شود و مستضعفین را بر بلندی هستی مسلط خواهیم

کرد. که این هدف بزرگ توسط ولی عصر عج اتفاق خواهد افتد.

این روز آن قدر مهم و حیاتی است که حضرت علی  علیه السلام می فرماید:

چون مردی از فرندانم ظهور کند ، چنان گشایشی در کار مردم ایجاد می شود که

حتی مردگان به دیدار یکدیگر می روند و ظهورش را به هم مژده می دهند.!3

این پیروزی بزرگ و امید جهانی علاوه بر روایات و آیات که به صراحت بیان شده  و

دل مومنین و مستضعفین را قوت می بخشد ، از نظر عقلی هم قابل فهم و بررسی است،

زیرا با هیچ عقل سلیم جور در نمی آید که خداوند بشری را خلق کند و در تمام عمرش، روزگاری را

در سعادت و خوشبختی نبیند و همیشه در جنگ و درگیری و ستم باشد . خداوند عادل  و حکیم هرگز

دست به چنین خلقتی نمی زند پس باید کسی  باشد تا منزه عدالت را به کام مستضعفان بریزد

و زمان مددی مردم در صلح و آرامش زندگی کنند.

حکومت


1-الغیبه طوسی:113

2-معانی الاخبار 79

3-کمال الدین :ج 2 ص653

  • امرالله بیرانوند
از آنجایی که خداوند برای افرینش انسان هدفی داشته ولی هنوز به طور مطلق

آن هدف محقق نشده است . هرچند در برهه هایی از اعصار  انسان به طور نسبی به این هدف

نزدیک شده اشت .دو هدف کلان در خلقت انسان در راس همه است که امام زمان عج با تشکیل حکومت

بشریت را به آن اهداف خواهند رساند.

  • امرالله بیرانوند

یکی از القاب امام زمانمان عج «منتظر» است . که از روایتی از امام جواد علیه السلام گرفته شده است .

 وقتی از القاب امام زمان عج از امام جواد ع پرسیدند، امام علت هر کدام را بیان فرمود تا به منتظر رسید،

فرمود: چون او غیبتی طولانی دارد ، پس مخلصان منتظر خروجش  باشند، و اهل تردید انکارش کنند و

جاحدان یاد او را به استهزا گیرند ، و وقت گذاران در آن دروغگو شوند، و عجله کنندگان در ان هلاک

گردند و تسلیم شوندگان در ان نچات یابند.1

در این روایت انواع منتظران را بیان می فرماید و بهترین نوع انتظار را هم معرفی می کند. شاید هرکدام از

این دسته ها، افراد و جمعیتی را به دنبال خود کشیده باشند ، ولی منتظر واقعی آن کسی است که

مخلصانه  در برابر قضا وقدر الهی تسلیم باشد . هرو قت که خداوند اراده کند همچنان منتظر می ماند ،

نه با عجله خود را به هلاکت می اندازد و نه با دور

انگاشتن انتظار ، خود را درمانده و خسته می بیند. این نوع انتظار ، همان انتظاری است که پیامبر ص

بالاترین اعمال امت خود می داند2. چون آثار و فوائد زیادی به این نوع انتظار وابسته است که

در زمان غیبت راهگشاهست . انتظار هم به معنی  دست روی دست گذاشتن نیست بلکه کاری

را برای ظهور ان حضرت انجام دادن است . یعنی هر کاری که می خواهد در زمان ظهور انجام دهد امروز ،

اگر جایش را در جامعه خالی می بیند مخلصانه استین بالا بزند و انجام دهد .

در واقع انتظار یک نوع تمرین و اماده باش است برای اجرای دستورات آن حضرت در سراسر دنیا ...




1-کمال الدین 2/ 378باب 36 ح 3

2-بحارالانوار، ج 52، ص 122، ح 1


  • امرالله بیرانوند